Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze paragraaf schept inzicht in de actuele risico’s en het vermogen om deze risico’s op te kunnen vangen. De grondslag van deze paragraaf is vastgelegd in artikel 11 van het BBV.

Inleiding en Achtergrond
Hillegom omschrijft een risico als een onzekere gebeurtenis die effect heeft op het kunnen behalen van een doelstelling. Een risico onderscheidt zich van een probleem omdat een probleem een zekerheid is. Risico’s kunnen zowel intern als extern zijn.

Door te sturen op risico’s in relatie tot doelstellingen is Hillegom beter in staat om haar doelen te verwezenlijken met de beschikbare middelen. Bij het aangaan van risico’s worden onderstaande vier vragen in acht genomen:

  • Wat willen wij bereiken?
  • Wat is daarbij onzeker (voor wie)?
  • Wat ga wij doen (voor wie)?
  • Hoeveel risico is aanvaardbaar*?

*Ten aanzien van de hoeveelheid aanvaardbaar risico is het voorlopige uitgangspunt gekozen dat de (netto) kans maal (netto) impact van de risico’s per programma totaal niet groter mogen zijn dan 5% van het programmabudget (gecorrigeerd voor uitgaven aan verbonden partijen) tenzij hier een door het college goedgekeurde onderbouwing aan ten grondslag ligt. De uitgangspunt zal formeel worden vastgesteld wanneer er voldoende ervaring is opgedaan met de herziene methodiek van risicoberekening. In het huidige begrotingsjaar is nog geen goedkeuring vereist.

Het beperken van risico is geen doel op zich. Zonder risico’s te nemen kan Hillegom geen invulling geven aan haar maatschappelijke missie. Volledige controle vereist immers oneindig budget. De kern van bovengenoemde vragen is om een gedegen afweging te maken tussen effectiviteit en efficiency.

Het sturen op risico’s in relatie tot doelstellingen is een ontwikkeling binnen Hillegom die zich de komende jaren verder zal uitbreiden. In het huidige begrotingsjaar ligt de nadruk op het inventariseren en beheren van de strategische risico’s per programma. Hierbij wordt gekeken naar de netto risico’s. Dit zijn de risico’s na het inrichten van de beheersmaatregelen. De operationele risico’s binnen het ambtelijk apparaat (HLTsamen) komen terug in de risico’s ten aanzien van verbonden partijen. In de komende jaren zal een grotere nadruk worden gelegd op risicobewustzijn op zowel strategisch als operationeel niveau. De huidige opzet ten aanzien van risicomanagement is weergegeven in onderstaand figuur.

Omvang Risico en Weerstandscapaciteit
De omvang van het risico is berekend door per programma inzichtelijk te maken wat de belangrijkste strategische risico’s (zie inleiding en achtergrond) zijn, hoe groot de kan wordt ingeschat dat het risico zich door de jaren heen zal voordoen en hoe groot de impact (in euro) naar inschatting zal zijn wanneer dit plaatsvindt. De kans maal de impact is het risicobedrag dat wordt toegevoegd aan het benodigde weerstandsvermogen.

Bij het inschatten van kans en impact wordt rekening gehouden met de beheersmaatregelen die zijn getroffen (of worden getroffen) om het risico en/of de impact te verkleinen, bijvoorbeeld een verzekering om de schade na een brand te beperken. Op deze manier wordt het netto risicobedrag berekend.

De risico’s zijn geïnventariseerd door de managers die sturen op beheersing van het risico en de daarmee verbonden doelstellingen. Bij het inschatten van kans en impact hebben zij kunnen kiezen tussen het gebruik een standaard tabel voor kans en impact of het maken van eigen beoordeling.

Toelichting Omvang Risico

Programma

Categorie

Risico

Toelichting Impact

Beheersmaatregel

Aandeel

Samenleven

Open einde regelingen

Stijging van de vraag naar zorg en ondersteuning binnen open-einde-reglingen. 

Dit resulteert in een toename van niet begrote kosten 

Snelle toeleiding naar de passende zorg versterken door de inzet van integrale toegang, POH Jeugd en Jeugdhulp in onderwijs als algemene voorziening.

€ 225.000 

Samenleven

Bedrijfsrisico

De verwachte kostenreductie in de begroting van de gemeenschappelijke regelingen in het sociaal domein kan niet worden gerealiseerd.

Dit resulteert in een toename van niet-begrote kosten.

Snelle toeleiding naar de passende zorg versterken door de inzet van integrale toegang, POH Jeugd en Jeugdhulp in onderwijs als algemene voorziening.

€ 79.000 

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

Bouwleges kunnen onvoldoende onderbouwd.

Dit kan resulteren in claims door burgers en bedrijven. Als de onderbouwing niet blijkt te kloppen kan de verordening onverbindend worden verklaard. Totale schade is dan de geraamde opbrengst voor omgevingsleges

Voorstel: voor 1 januari 2020 onderbouwing van leges op orde

€ 34.000 

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

Het begrote volume aan bouwleges kan niet geint worden doordat projecten doorschuiven naar volgende boekjaren.

Dit kan resulteren in een dekkingstekort in de begroting.

€ 34.000 

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

Bij facilitaire projecten in initiatieffase wordt  toegewerkt naar een anterieure overeenkomst. Wanneer het tot een overeenkomst komt worden deze kosten, naar verwachting, volledig verrekend met de ontwikkelaar. 

Het risico bestaat dat deze projecten worden gestaakt en de kosten niet kunnen worden verrekend op de ontwikkelaar. Niet verrekenbare kosten worden uiteindelijk afgeboekt ten laste van het rekeningresultaat

€ 84.000 

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

De woningbouwmarkt staat onder druk door inflatie bouwkosten, renteverhoging hypotheken en stikstof. Projecten worden uitgesteld.

Het risico bestaat dat de werkzaamheden van de medewerkers van planvorming afnemen waardoor de kosten niet kunnnen worden doorbelast aan bouwprojecten. Om dit risico te beheersen wordt er gebruik gemaakt van een flexibele schil van medewerkers.  Daarnaast bestaat het risico dat toekomstige GREX'en minder rendabel zullen zijn. In de bestaande GREX Bloementuin is aangesloten op de indexatie van Metafoor. Deze organisatie houdt zich bezig met de ontwikkelingen van bouwkosten.

€ -   

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

Implementatie van de Omgevingswet en de wet kwaliteitsborging loopt vertraging op. 

Dit kan veroorzaakt worden door mismatch in kennis, vaardigheden en cultuur. Dit resulteert in extra kosten voor inhuur en begeleiding.

Inbouw flexibele schil voor vergunningsverleners en routekaart voor de ontwikkeling van de gewenste competenties

€ 56.000 

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

De inventarisatie van kapitaalgoederen is onvolledig.

De oorzaak hiervan is uitbesteding en onvoldoende vastlegging van kennis. Het gevolg hiervan is dat kapitaalgoederen onvoorzien onderhoud nodig hebben. Kapitaalgoederen zijn kostbaar, herstel is vaak kostbaar.

Aanbesteding van kennispakketten en vastlegging van kennis moet het gat in de inventarisatie van kapitaalgoederen laten afnemen/wegnemen.

€ 7.000 

Leefomgeving

Juridisch risico

Een bestuurlijke maatregel is gebaseerd op een foute beoordeling.

Als uit de juridische procedure blijkt dat een bestuurlijke maatregel ten onrechte is opgelegd kan dit leiden tot een schadeclaim.  

 € 7.000 

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

Schade door vandalisme is groter dan voorzien en is niet verzekerd. 

De gemeente is verzekerd tegen brand,- storm-, vliegtuig- en inbraakschade voor gebouwen. Schades door vandalisme zijn voor rekening van de gemeente. Het risico bestaat dat bij onderverzekering een lager bedrag wordt uitgekeerd dan de werkelijke schade. De verzekerde waarden van de gebouwen zijn volgens de polissen geindexeerd. Periodiek wordt de juistheid daarvan bezien door taxaties. De gemeente heeft budgetten voor vandalisme opgenomen. Tot op heden zijn deze budgetten toereikend. 

 € 7.000 

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

Ziekten en plagen in de buitenruimte nemen toe door o.a. klimaatverandering. 

We zien steeds meer ziekten en plagen in de buitenruimte ontstaan waartegen we maatregelen moeten nemen. Essentaksterfte, Kastanjebloedingsziekte, Eikenprocessierups.  Hierdoor moeten vaker onvoorziene kosten worden gemaakt om de negatieve gevolgen hiervan te bestrijden. 

€ 28.000 

Leefomgeving

Bedrijfsrisico

Versneld vervangen of groot onderhoud uitvoeren door wijzigingen in o.a. het klimaat

Het klimaat is aan het veranderen daarbij ontstaat de kans dat de huidige inrichting niet meer voldoet of sneller slijt dan voorzien. 

Met regelmaat inspecties uitvoeren en daarnaast bijvoorbeeld zaken als de klimaatstresstest.

€ 79.000 

Bestuur

Bedrijfsrisico

Politieke agenda kan niet geheel worden uitgevoerd vanwege vroegtijdig vertrek bestuurder

Dit kan resulteren in vertraging van de politieke agenda en additionele kosten voor wachtgeld. Bij het financieel maken van dit risico is enkel rekening gehouden met het aspect wachtgeld. Het jaarsalaris van een wethouder exclusief werkgeverlasten is afhankelijk van het aantal resterende maanden in het jaar.

€ 27.000 

Bestuur

Bedrijfsrisico

Participatietrajecten wekken vertrouwen dat onvoldoende kan worden waargemaakt.

Dit resulteert in imagoschade en additionele communicatieinspanningen. Kosten verbonden aan communicatie gericht op het managen van verwachtingen en het herstellen/beperken van imagoschade. 

Opstellen visie op samenspel gemeente-samenleving en opstellen handelingsperspectief incl. toolbox voor zowel burgerparticipatie als overheidsparticipatie voor medewerkers

€ 6.000 

Overkoepelend Risico

Bedrijfsrisico

Risico als gevolg van operationele tegenvallers.

€ 17.000 

Overkoepelend Risico

Bedrijfsrisico

De borging van projecten (projectmatig werken) vindt onvoldoende plaats.

De oorzaak hiervan is tijd (afhankelijkheid van andere projecten) kennis en cultuur. Dit resulteert in kwaliteitsproblemen en herstelwerkzaamheden.

Standaarden voor projecten en borging (professionele werkmethoden)

€ 7.000 

Overkoepelend Risico

Algemene uitkeringen

Ontwikkeling gemeentefonds

Risico dat de bestaande verdeelmaatstaven zich anders ontwikkelen dan geraamd

Volgen van circulaires

€ 39.000 

Overkoepelend Risico

Juridisch risico

Procedurefouten bij aanbestedingen

Bij een gerechtelijke procedure kan de gemeente veroordeeld worden tot het betalen van de financiele schade. Tevens kan achteraf blijken dat de aanbesteding niet op rechtmatige wijze heeft plaats gevonden

interne controle proces monitoren en verder opleiden van medewerkers

€ 28.000 

Financiering & Garantie

Bedrijfsrisico

Risico dat geborgde tegenpartijen stoppen met betalen waardoor leningen niet of deels terugbetaald worden. 

Dit heeft een negatief effect op de exploitatieruimte van de gemeente. 

 € 1.000 

Financiering & Garantie

Bedrijfsrisico

Risico dat directe tegenpartijen stoppen met betalen waardoor leningen niet of deels terugbetaald worden.

Dit heeft een negatief effect op de exploitatieruimte van de gemeente. 

 € 313.000 

Overkoepelend Risico

Bedrijfsrisico

De digitale dreiging van cyberaanvallen is aanwezig. Het risico van geslaagde cyberaanval is hier gekwantificeerd. 

De afgelopen jaren zien wij een groei in de digitale dreiging voor gemeenten. Gemeenten worden doelbewust aangevallen door zowel statelijke, criminele en activistische actoren. De impact van een succesvolle aanval kan enorm zijn. De continuïteit van onze dienstverlening kan stil komen te liggen en privacy gevoelige gegevens van onze inwoners kunnen op straat belanden. Een succesvolle hack brengt vervolgens ook zware financiële gevolgen met zich mee.

Digitale beveiling optimaliseren. 

 € 578.180 

Verbonden partijen

Bedrijfsrisico

Risico's in de bedrijfsvoering van een verbonden partij.

Hierdoor is de verbonden partij onvoldoende in staat om haar opdracht uit te voeren en/of schade (euro) wordt doorbrekend aan de gemeente.

€ 1.270.000 

TOTAAL

€ 2.926.180 

Op basis van bovengenoemde risico-inventarisatie is gebleken dat de omvang van het netto risico van Hillegom € 2.926.180 bedraagt. Dit bedrag zal als ondergrens worden gehanteerd voor de omvang van de incidentele weerstandscapaciteit. De incidentele weerstandscapaciteit kan worden ingezet om niet geraamde (onvoorziene) lasten van substantiële aard mee te dekken. De structurele weerstandscapaciteit geeft de omvang van de maximale ruimte om de belastingen te verhogen om structurele lasten mee te dragen.

Omvang weerstandscapaciteit Hillegom

Rek. 2022

Begr. 2023

Begr. 2024

Begr. 2025

Begr. 2026

Begr. 2027

Totaal van de risico's 

           2.507

         2.254

          2.926

            2.926

           2.926

           2.926

Weerstandscapaciteit

Algemene reserve

         33.776

        31.924

  25.500

          23.156

         22.725

         20.800

Stille reserve

Vastgestelde buffer van de algemene reserve

         -6.000

          -6.000

      -6.000

           -6.000

          -6.000

          -6.000

Onbenutte belastingcapaciteit

3.067

          3.447

          2.454

            2.454

           2.454

           2.454

Totaal van de weerstandscapaciteit

         30.843

        29.371

       21.954

19.610

19.179

17.254

Ratio weerstandsvermogen

12,30

13,03

7,50

6,70

6,55

5,90

Wij maken gebruiken van de waarderingstabel opgesteld door het Nederlands Adviesbureau voor risicomanagement. De minimale ratio is 1,4 < x < 2. Hoe hoger de ratio, hoe beter de gemeente in staat is om risico’s op te kunnen vangen.

Financiële kengetallen

Financiele Kengetallen

Rek.

Beg.

Beg.

Beg.

Beg.

Beg.

Bij begroting ultimo jaar

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Netto schuldquote

-4,9%

41,7%

61,8%

64,2%

717,%

74,3%

Netto schuldpositie gecorrigeerd voor verstrekte leningen 

-17,0%

22,3%

43,4%

46,1%

52,8%

55,3%

Solvabiliteit

71,2%

63,2%

56,7%

55,7%

53,3%

51,3%

Grondexploitatie

4,7%

-10,7%

-0,3%

0,0%

0,0%

0,0%

Structurele exploitatieruimte 

9,7%

-1,0%

0,3%

1,5%

-3,4%

-3,9%

Woonlasten Hillegom t.o.v. landelijk gemiddelde jaar ervoor

117,8%

110,0%

106,9%

106,9%

106,9%

106,9%

Toelichting van de financiële kengetallen

Netto schuldquote

Netto schuldquote   (bedragen x € 1.000)  

rek. 2022

begr. 2023

begr. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

Vaste schulden

+

15.021

22.135

33.421

32.221

36.921

35.521

Netto vlottende schuld

+

1.613

4.644

6.477

8.906

6.884

9.545

Overlopende passiva

+

6.532

4.500

6.000

7.000

7.000

7.000

Fin. activa (uitsluitend art. 36, d, e, f)*

-

0

0

0

0

0

0

Uitzettingen < 1 jaar

-

25.002

6.500

6.500

6.500

6.500

6.500

Liquide middelen

-

292

500

500

500

500

500

Overlopende activa

-

1.386

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

Totaal

-3.514

23.279

37.898

40.127

42.805

44.066

Totale baten, excl. mutaties reserves

70.990

55.879

61.362

62.549

59.724

59.291

Netto schuldquote (netto schuld/baten)

-5,0%

41,7%

61,8%

64,2%

71,7%

74,3%

De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Overigens hanteert de VNG een signaalwaarde van 100%, waarboven waakzaamheid is geboden. Een netto schuldquote van hoger dan 130% is een indicatie voor een te hoge schuld. Hillegom zit hier aanzienlijk onder.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen  (bedragen x
€ 1.000)  

rek. 2022

begr. 2023

begr. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

Vaste schulden

+

15.021

22.135

33.421

32.221

36.921

35.521

Netto vlottende schuld

+

1.613

4.644

6.477

8.906

6.884

9.545

Overlopende passiva

+

6.532

4.500

6.000

7.000

7.000

7.000

Fin. activa (uitsluitend art. 36, b,c,d,e,f)*

-

8.568

10.791

11.297

11.295

11.292

11.290

Uitzettingen < 1 jaar

-

25.002

6.500

6.500

6.500

6.500

6.500

Liquide middelen

-

292

500

500

500

500

500

Overlopende activa

-

1.386

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

Totaal

-12.082

12.488

26.601

28.832

31.513

32.776

Totale baten, excl. mutaties reserves

70.990

55.879

61.362

62.549

59.724

59.291

Netto schuldquote (netto schuld/baten)

-17,0%

22,3%

43,4%

46,1%

52,8%

55,3%

Om inzicht te verkrijgen in hoeverre sprake is van doorlenen wordt de netto schuldquote zowel in- als exclusief doorgeleende gelden weergegeven. Op die manier wordt duidelijk in beeld gebracht wat het aandeel van de verstrekte leningen is en wat dit betekent voor de schuldenlast. De wijze waarop de netto schuldquote gecorrigeerd voor de doorgeleende gelden wordt berekend is gelijk aan de netto schuldquote, met dien verstande dat bij de financiële activa ook alle verstrekte leningen worden opgenomen.

Solvabiliteitsratio

Solvabiliteitsratio
(bedragen x € 1.000)  

rek. 2022

begr. 2023

begr. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

Eigen vermogen

70.117

60.687

65.597

65.105

61.814

58.233

Balanstotaal

98.530

96.080

115.687

116.896

115.875

113.478

Solvabiliteit (ev/balanstotaal)

71,2%

63,2%

56,7%

55,7%

53,3%

51,3%

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin het bezit op de balans gefinancierd is door het eigen vermogen en in hoeverre de gemeente aan de financiële verplichtingen kan voldoen. Onder de solvabiliteitsratio wordt verstaan het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal. Onder het eigen vermogen verstaan we de algemene reserve en de overige bestemmingsreserves en het eventuele resultaat uit het overzicht baten en lasten.

Met een solvabiliteit van 56,7% steekt Hillegom gunstig af in vergelijking met de gemiddelde gemeente.

Grondexploitatie

Grondexploitatie
(bedragen x € 1.000)

rek. 2022

begr. 2023

begr. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

Totaal activa niet in exploitatie genomen bouwgr.

0

0

0

0

0

0

Totaal activa bouwgronden in exploitatie

-3.356

-6.001

-189

0

0

0

Totaal baten exclusief mutaties van reserves

70.990

55.879

61.362

62.549

59.724

59.291

Kengetal grondexploitatie

-4,7%

-10,7%

-0,3%

0,0%

0,0%

0,0%

Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten. Het is dus belangrijk om te kunnen beoordelen of er een reële verwachting is of grondexploitatie kan bijdragen aan de verlaging van de schuld.
De voorraden bouwgrond (inclusief bouwgrond in exploitatie en overige voorraden) kunnen als een aandeel van de inkomsten worden uitgedrukt. Dat levert het kengetal de voorraadquote op.

Structurele exploitatieruimte

Structurele exploitatieruimte                                (bedragen x € 1.000)

rek. 2022

begr. 2023

begr. 2024

begr. 2025

begr. 2026

begr. 2027

Totale structurele lasten

61.830

57.415

62.359

63.041

63.015

62.871

Totale structurele baten

67.572

55.563

61.362

62.549

59.724

59.291

Totale structurele toevoegingen aan de reserves

0

0

0

0

0

0

Totale structurele onttrekkingen aan de reserves

1.109

1.312

1.180

1.402

1.216

1.245

Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. Mutaties reserves)

70.990

55.879

61.362

62.549

59.724

59.291

Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/(E) x 100%

9,7%

-1,0%

0,3%

1,5%

-3,5%

-3,9%

Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de rente en aflossing van een lening) te dekken. De relevantie van dit kengetal voor de beoordeling van de financiële positie schuilt erin dat het van belang is om te weten welke structurele ruimte een gemeente of provincie heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is.

Samenhang kengetallen
De kengetallen moeten in samenhang worden bezien. Wanneer bijvoorbeeld de grondexploitatie niet bijdraagt aan vermindering van de schuldpositie en de structurele exploitatieruimte negatief is, geeft het kengetal belastingcapaciteit inzicht in de mogelijkheid tot hogere baten.
De rente op de schulden krijgt de gemeente voor een deel terug via de uitgeleende gelden. Met de aflossingen op deze uitgeleende gelden kunnen de schulden worden afgelost. Voor het bedrag aan uitgeleende gelden veroorzaken de schulden per saldo geen lasten op de exploitatie.
De uitgeleende gelden kunnen als een aandeel van de inkomsten worden uitgedrukt. Dat levert het kengetal de uitleenquote op. Deze uitleenquote laat zich makkelijk verrekenen met de netto schuldquote door hem simpelweg er van af te trekken. Wel wordt een risico op deze uitgeleende gelden gelopen. Het is de reden om ze apart van de netto schuldquote te houden. Daarbij zijn het geen vrije middelen die behoren tot het werkkapitaal, maar geldmiddelen die zijn ingezet voor de publieke taak.
Bij de voorraden bouwgrond wordt onder normale condities de rente van de financiering voor de aankoop bijgeschreven bij de voorraad (BIE’S). De rente drukt zodoende niet op de exploitatie. Bij de verkoop van de kavels worden de rentekosten van deze schulden goed gemaakt. En ook worden met de verkoopopbrengst de leningen afgelost of neemt de behoefte om nieuwe geldleningen aan te trekken af. De schulden aangegaan voor de aankoop van bouwgrond veroorzaken bij een winstgevend bouwplan per saldo geen lasten op de exploitatie. Ook de voorraadquote laat zich makkelijk verrekenen met de netto schuldquote door hem simpelweg er van af te trekken. Door de uitleenquote en de voorraadquote van de netto schuldquote af te trekken krijg je de schuld die werkelijk op de exploitatie drukt.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 16:19:22 met de export van 11/10/2023 15:36:47