Paragrafen

Paragraaf Lokale heffingen

ALGEMEEN
De paragraaf lokale heffingen bevat, overeenkomstig het BBV een overzicht van het beleid inzake de lokale heffingen, de relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op de tarieven en een verantwoording over de mate van kostendekkendheid van tarieven inclusief de uitgangspunten die daarbij zijn gehanteerd. Daarnaast wordt een overzicht op hoofdlijnen gepresenteerd van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid. In de Gemeentewet en een aantal bijzondere wetten is geregeld welke heffingen (belastingen en retributies) een gemeente mag opleggen. De gemeenteraad bepaalt de hoogte van het tarief en welke van die heffingen ook daadwerkelijk worden geheven.

BELASTINGEN
De Gemeentewet geeft een limitatieve opsomming van de belastingen die een gemeente mag heffen. Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse individuele tegenprestatie van de overheid. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. Onze gemeente heft de volgende belastingen: onroerendezaakbelastingen (OZB) en precariobelasting. De gemeente Hillegom maakt geen gebruik van de wettelijke mogelijkheden om hondenbelasting, parkeerbelasting, forensenbelasting, BIZ-bijdrage en toeristenbelasting (of verblijfsbelastingen) te heffen.

RECHTEN
Rechten zijn betalingen voor een geleverde of een bewezen dienst. Hiervan zijn de tarieven in principe volledig kostendekkend. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren. In Hillegom worden afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en marktgeld als rechten geheven.

In de raadsvergadering van december 2023 worden de belastingverordeningen 2024 voor de bijstelling van de tarieven voorgelegd.

ONTWIKKELINGEN/ACTUALITEIT
Belastinghervormingen
In het kader van de nieuwe financieringssystematiek voor het Gemeentefonds vanaf 2026 wordt door de minister van BZK en de staatssecretaris van Financiën gekeken naar de mogelijkheid voor een groter eigen belastinggebied. De vervolgstappen om te komen tot belastinghervormingen en groter eigen gemeentelijk belastinggebied worden afgewacht.  

Financiële uitgangspunten

  • Overeenkomstig de Informatiebrief kaders Programmabegroting 2024 wordt voor belastingen en retributies rekening gehouden met een inflatiepercentage van 9 %. Gezien het saldo voor de begroting 2024 is de Onroerend-zaakbelastingen verhoogd met een lager percentage, namelijk 6,4%. Voor de heffingen geldt dat een compensatie alleen aan de orde is, als deze binnen de grenzen van kostendekkendheid blijft. Voor de retributies geldt dat het uitgangspunt de 100 % kostendekkendheid is.
  • Bij de berekening van de overhead wordt de maximale toegestane opslag berekend. De overhead bestaat uit de kosten voor piofach (personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, automatisering, communicatie en huisvesting). De direct toe te rekenen kosten worden verantwoord op de taakvelden.

Kostendekkendheid
Voor het bepalen van de kostendekkendheid mogen extra comptabel de volgende zaken worden meegerekend:
a.   De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld en zijn gebaseerd op de geraamde lasten uit de begroting van HLTsamen. De overhead, de kosten voor leidinggevend personeel, informatievoorziening, juridische zaken, bestuurszaken en bestuursondersteuning, financiën, automatisering, inkoop, communicatie en huisvesting (piofach), zijn gerelateerd aan de totale lasten van de bedrijfsvoering (zie het onderdeel Overhead bij de Algemene dekkingsmiddelen.

b.   De lasten in het prestatieveld zijn exclusief BTW. Omdat het BTW–compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het Gemeentefonds, is toerekening van de BTW geoorloofd.

c.   Bij de berekening van de baten wordt een derde van de kosten van het prestatieveld Straatreiniging toegerekend aan de heffing afvalstoffenheffing en het rioolrecht. De kosten van straatreiniging worden mede gemaakt om het zwerfvuil te verminderen en om verstoppingen in het rioolstelsel te voorkomen.
d.   Het is geoorloofd om het bedrag aan kwijtscheldingen te compenseren in het tarief.
e.   De kosten, gemaakt voor inning en invordering door de gemeenschappelijke regeling Cocensus mogen worden toegerekend aan de rechten. Deze zijn gerelateerd aan de kostentoerekening van Cocensus en zijn ondergebracht bij het taakveld.

OVERZICHT LOKALE HEFFINGEN
In het volgende overzicht worden de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven.

Lokale heffingen

Realisatie
2021

Realisatie
2022

Begroting
2023

Begroting 2024

Onroerende zaakbelasting

4.416

4.883

5.096

5.389

Precariobelasting

2.018

14

11

11

Overige baten (dwangbevelen)

20

13

32

32

Totaal niet bestedingsgebonden

6.453

4.909

5.139

5.432

Afvalstoffen- en reinigingsheffingen

3.074

3.174

3.551

4.339

Rioolheffing

2.371

2.466

2.474

2.527

Secretarieleges

271

289

316

313

Bouwleges

585

652

498

474

Begrafenisrechten

151

84

81

81

Rechten en Marktgelden

11

12

13

13

Totaal gebonden aan bestedingen

6.462

6.674

6.933

7.747

Totaal

12.915

11.584

12.072

13.179

WET WAARDERING ONROERENDE ZAKEN (WOZ)

De vastgestelde WOZ-waarde vormt de grondslag voor de onroerendezaakbelastingen (OZB), de Waterschapsomslag gebouwd (geheven bij woning- of bedrijfspandbezitters in het gebied van het waterschap) en het huurwaardeforfait voor de inkomstenbelasting. De WOZ-administratie is een basisregistratie. De waarden worden op grond van de WOZ jaarlijks herzien. De Waarderingskamer schat de marktontwikkeling 2023 voor woningen op een stijging van 3 procent. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling geschat op een stijging van 2 procent.

ONROEREND ZAAKBELASTINGEN

De tarieven van de OZB worden gebaseerd op de WOZ-waarde en de geraamde opbrengsten in de begroting. De aanslag OZB wordt berekend over de waarde bepaling per 1 januari 2023. De marktontwikkeling wordt gevolgd door Cocensus. Bij het bepalen van de tarieven wordt rekening gehouden met de ontwikkeling van de WOZ-waarde. De geraamde leegstand bij niet-woningen is over beide heffingen verdeeld, zodat de prikkel tot verhuren mede bij de eigenaren is ondergebracht. De opbrengsten van de OZB voor zowel woningen als niet-woningen (eigenaren en gebruikers) zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 6,4 procent.

De ontwikkeling van de onroerendezaakbelasting tarieven van de afgelopen jaren waren:

% van de WOZ-waarde

% van de WOZ-waarde

2021

2022

2023

Woningen

Eigenaar

0,0962%

0,1033%

0,0906%

Niet-woningen

Eigenaar

0,2366%

0,2223%

0,2208%

Niet-woningen

Gebruiker

0,1434%

0,1317%

0,1333%

Bij de vaststelling van de OZB-verordening, medio december, wordt de laatste prognose van de WOZ-waarde per 1 januari 2023 bepaald om zodoende een juist percentage van de heffingsmaatstaf te kunnen vaststellen en de geraamde opbrengsten, inclusief de uitgangspunten te garanderen.

PRECARIOBELASTING

Precariobelasting wordt geheven voor het innemen of gebruiken van openbare grond. De tarieven zijn verhoogd met het vastgestelde inflatiecijfer 9%.

OVERIGE BATEN

Bij de inning van de achterstallige belastingen en rechten worden wettelijke aanmanings- en dwangbevelkosten in rekening gebracht.

REINIGINGSHEFFINGEN

Reinigingsheffingen bestaan uit de afvalstoffenheffing voor huisgezinnen en overige reinigingsrechten. De overige reinigingsrechten heffingen worden betaald voor het inzamelen en verwerken van afvalstoffen op de gemeentewerkplaats. De afvalstoffenheffing geldt voor huishoudens. Door de stijgende kosten van verwerking van het afval, verwijderen bijzettingen bij milieuparkjes en achterblijven van inkomsten van restfracties is het tarief verhoogd om te komen tot 100% dekkingspercentage.

2022

2023

2024

Meer-persoons

Één- persoons

Meer-persoons

Één-persoon

Meer-persoons

Één-persoon

Vast tarief

€ 335,00

€ 305,00

€ 355,00

€ 325,00

€ 430,00

€ 400,00

Het BBV schrijft voor dat er een duidelijk overzicht is van de kostendekking. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de afvalkosten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking afval

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Afval

Kosten van taakveld

2.703

2.970

3.566

Baten van taakveld

227

373

345

Netto kosten

2.476

2.597

3.222

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

124

124

175

b.

BTW

596

620

726

c.

Afvoeren veegafval

136

106

106

d.

Kwijtschelding

99

110

110

Totale kosten

3.431

3.558

4.339

Opbrengsten heffingen

3.174

3.558

4.339

Kostendekkingspercentage

92%

100%

100%

RIOOLHEFFING

De rioolheffing wordt geheven ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater). De opbrengst van de rioolheffing is gebaseerd op 100 % dekking van de kosten. De kosten zijn opgenomen op basis van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP).

De grondslag bij woningen is gesplitst in één- en meerpersoonshuishoudens en bij niet-woningen het waterverbruik te hanteren als grondslag, verdeeld in acht schalen. Met alle (minimale) wijzigingen en de genoemde uitgangspunten is de rioolheffing 100 % dekkend en zijn de tarieven berekend op:

Woningen

2022

2023

2024

2 of meer persoonshuishoudens

€ 244,00

€ 235,00

€ 235,00

1 persoonshuishoudens

€ 215,00

€ 206,00

€ 206,00

Niet-woningen

<100

€ 215,00

€ 206,00

€ 206,00

100-250

€ 260,00

€ 251,00

€ 251,00

250-500

€ 332,00

€ 323,00

€ 323,00

500-1000

€ 467,00

€ 458,00

€ 458,00

1000-2000

€ 737,00

€ 728,00

€ 728,00

2000-4000

€ 1.277,00

€ 1.268,00

€ 1.268,00

4000-6000

€ 1.997,00

€ 1.988,00

€ 1.988,00

>6000

€ 3.797,00

€ 3.788,00

€ 3.788,00

Garages/trafo's

€ 50,00

€ 50,00

€ 50,00

Het BBV schrijft voor dat er een duidelijk overzicht is van de kostendekking. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de rioolkosten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking Riolering

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Riolering

Kosten van het taakveld

1.844

1.716

1.727

Baten van het taakveld

50

0

0

Netto kosten

1.794

1.716

1.663

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

159

213

226

b.

BTW

342

356

364

c.

Afvoeren veegafval

136

106

130

d.

Kwijtschelding

72

80

80

Totale kosten

2.466

2.474

2.527

Opbrengsten heffingen

2.466

2.474

2.527

Kostendekkingspercentage

100%

100%

100%

LEGES BURGERZAKEN
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges waar nodig verhoogd met 9 %. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de leges.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekkendheid leges burgerzaken

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Burgerzaken

Kosten van taakveld

572

631

670

Baten van taakvelden

0

0

0

Netto kosten

572

631

670

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

73

76

88

b.

BTW

103

125

120

Totale kosten

748

832

878

Opbrengsten leges

289

316

289

Kostendekkendheidspercentage

39%

38%

33%

Toelichting
Onder de leges vallen de kosten van burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen en vergunningverlening APV.

LEGES BOUW
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges waar nodig verhoogd met 9 %. De legesverordening en tarieventabel worden aangepast aan de nieuwe Omgevingswet bij inwerkingtreding van 1 januari 2024. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de bouwleges.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking Wonen en bouwen

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Bouw en wonen

Kosten van taakvelden

288

313

375

Baten van taakvelden

0

0

0

Netto kosten

288

313

375

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

37

66

79

b.

BTW

60

38

49

Totale kosten

385

416

503

Opbrengsten heffingen

652

400

474

Kostendekkingspercentage

169%

96%

96%

Toelichting
De omgevingsvergunningen zijn ondergebracht bij de taakvelden Dienstverlening. De opbrengsten heffingen zijn de leges voor omgevingsvergunningen en welzijnstoetsing en zijn de reguliere opbrengsten. De tarieven in de legestabel zijn aangepast voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

GRAFRECHTEN

In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de rechten verhoogd met 3,7 %. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de grafrechten.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking grafrechten

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begraaf-plaats.

Kosten van taakveld

96

71

81

Baten van taakveld

3

3

6

Netto kosten

93

68

75

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

12

9

11

b.

BTW

20

15

17

Totale kosten

125

96

103

Opbrengsten heffingen

82

81

81

Kostendekkingspercentage

66%

77%

79%

Toelichting
De kosten en baten zijn verantwoord in het taakveld begraafplaatsen en crematoria.

MARKTGELDEN

In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges verhoogd met 3,7 %. Hieronder geven we inzicht in de kostendekking van de marktgelden.

(Bedragen x € 1.000)

Berekening kostendekking

Taakveld

Omschrijving

Jaarrekening
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Markt

Kosten van taakveld

33

28

38

Baten van taakveld

0

0

0

Netto kosten

33

28

38

Toe te rekenen kosten

a.

Overhead

4

4

5

b.

BTW

7

6

8

Totale kosten

44

38

50

Opbrengsten heffingen

12

13

13

Kostendekkingspercentage

27%

34%

26%

Toelichting
Taakveld Economie en bedrijvigheid, onderdeel straatmarkten.

KWIJTSCHELDINGEN

Aan degenen die niet in staat zijn om de een belastingaanslag te betalen, kan (op grond van de Invorderingswet 1990) gehele of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De ministeriële Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 geeft regels over de uitvoering. Deze regeling geldt ook voor de gemeentelijke heffingen (art. 255 Gemeentewet). De gemeenteraad heeft een beperkt aantal keuzen waaronder de criteria voor de kosten van bestaan. De kwijtscheldingsnorm is bepaald op 100 % van de geldende bijstandsnorm en wordt jaarlijks met de belastingverordeningen bevestigd. Kwijtschelding kan worden verleend voor de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.

Waar mogelijk wordt een automatische toets voor kwijtschelding uitgevoerd. Van mensen die in een jaar kwijtschelding hebben gekregen wordt het volgend jaar getoetst of de inkomens- en vermogenssituatie is gewijzigd. Bij gelijkblijvende omstandigheden wordt dan automatisch kwijtschelding verleend.

(Bedragen x € 1.000)

Toegekende en ingeschatte kwijtscheldingen lokale heffingen

Jaarrekening
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Kwijtscheldingen rioolheffing

 72

80

80

Kwijtscheldingen afvalstoffenheffing

 99

 110

110

Kwijtscheldingen OZB

 0

 0

0

Totaal kwijtscheldingen

 171

  190

  190

WOONLASTEN

Onder de gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing.

WOONLASTEN REGIO 2023
In het volgende overzicht staan de woonlasten 2023 van Hillegom en een aantal regio- en omliggende gemeenten van het afgelopen begrotingsjaar. De OZB is gebaseerd op de gemiddelde waarde van een woning per gemeente en een meerpersoonshuishouden.

Gemeente

OZB woningen

OZB niet woningen 

Reinigings-heffing

Rioolheffing

Woonlasten huurder (afval en riool) 

Woonlasten eigenaar OZB riool en afval

Haarlemmermeer

0,0635%

0,4925%

€ 382

€ 138

€ 520

€ 860

Teylingen

0,0760%

0,3544%

€ 307

€ 174

€ 481

€ 884

Katwijk

0,0963%

0,6200%

€ 372

€ 146

€ 518

€ 975

Hillegom

0,0906%

0,3541%

€ 355

€ 235

€ 590

€ 1.011

Noordwijk

0,0829%

0,3504%

€ 409

€ 199

€ 608

€ 1.086

Lisse

0,0968%

0,4718%

€ 433

€ 201

€ 634

€ 1.092

Heemstede

0,0648%

0,4541%

€ 414

€ 260

€ 674

€ 1.216

Leiden

0,1066%

1,0881%

€ 449

€ 223

€ 672

€ 1.226

Oegstgeest

0,1081%

0,6300%

€ 412

€ 228

€ 640

€ 1.333

Bloemendaal

0,1031%

0,7264%

€ 444

€ 283

€ 727

€ 1.874

Bron: Coelo.nl

TABEL KENGETALLEN WOONLASTEN
Overeenkomstig regelgeving (BBV) is verplichte tabel belastingcapaciteit opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 16:19:22 met de export van 11/10/2023 15:36:47