Programma 2 Leefomgeving

Openbare orde en veiligheid

Veiligheidsbeleid
We willen dat Hillegom een veilige plaats is om te wonen, te leven en te werken. Dat bereiken we door de sociale en fysieke veiligheid te verbeteren en onze wettelijke verplichte veiligheidstaken uit te voeren. Samenwerking met inwoners, ondernemers en ketenpartners is en blijft daarin essentieel. Door samenwerking komen we tot duurzame oplossingen. We willen weten wat er speelt, we gaan met elkaar in gesprek en kiezen samen voor een aanpak. Waarbij ieder een eigen rol vervult. De gemeente voert hierin regie met het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2024-2027. Het IVB bevat de kaders, strategische uitgangspunten, prioriteiten en de hoofdlijnen van de aanpak. Deze vertalen we in een jaarlijks uitvoeringsplan, het veiligheidsjaarplan, met concrete maatregelen. Dit plan voeren we uit samen met onze partners, inwoners en ondernemers.

In 2023 is het Integraal Veiligheidsbeleid 2024 – 2027 vastgesteld. Het IVB bevat de strategische uitgangspunten voor de inzet op het gebied van openbare orde en veiligheid. Hieruit volgen de veiligheidsjaarplannen, waar een concrete beschrijving staat van de inzet per prioriteit. De verwachting is dat de prioriteiten en activiteiten in het veiligheidsjaarplan niet wezenlijk zullen verschillen ten opzichte van 2022. Wel zal cybercriminaliteit en gedigitaliseerde criminaliteit meer aandacht krijgen. Een aantal zaken uit 2023 zijn doorgeschoven naar 2024 i.v.m. de werkzaamheden voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Daarnaast komt uit de cijfers naar voren dat minder inwoners slachtoffer worden van klassieke criminaliteit, maar in de afgelopen jaren vaker slachtoffer zijn geworden van cybercrime/gedigitaliseerde criminaliteit. Derhalve is een lichte verschuiving naar meer preventieve inzet op dit type criminaliteit van belang.

Een aantal klassieke misdrijven, waaronder woninginbraak, middelenmisbruik en fietsendiefstal blijven structureel onze aandacht houden. De cijfers hiervan laten over het algemeen een positief beeld zien.

Het thema veiligheid krijgt een steeds prominentere en omvangrijkere rol op de gemeentelijke agenda. Daarbij groeit de verantwoordelijkheid van die rol en de onderwerpen die onder die verantwoordelijkheid vallen.  Het gaat hierbij  om de rol van de gemeente bij de bestrijding van georganiseerde misdaad, de veiligheid op straat en de directe woonomgeving, maar ook bij de aanpak van Cybercrime en inzet op crisissen.

Samenwerking
Intensieve effectieve samenwerking met en tussen ketenpartners is de sleutel om huidige en nieuwe vormen van onveiligheid tegen te gaan én de veiligheid voor onze inwoners te bestendigen en vergroten.
Voor veel veiligheidsvraagstukken geldt dat deze niet meer alleen met de traditionele veiligheidspartners, zoals politie en brandweer, benaderd kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lang lopende casussen woonoverlast en toename van het aantal personen met verward gedrag. Hierbij trekken we samen op met de woningbouwvereniging Stek, het Zorg- en Veiligheidshuis, het Meldpunt Zorg- en Overlast en de politie. Decentralisaties - de overgang van maatschappelijke zorg van de centrumgemeenten naar de regiogemeenten - en bezuinigingen in de zorg leiden tot (woon)overlast en (potentieel) gevaarlijke situaties. Door de zorg en de veiligheidsketen in een vroeg stadium met elkaar te verbinden, kunnen we deze problematiek effectief aanpakken. Dit gebeurt beleidsmatig, bijvoorbeeld bij de inzet van bestuurlijke maatregelen, als op casuïstiek niveau.  

Het is noodzakelijk dat de regionale samenwerking tussen het sociaal domein, het zorgdomein en het veiligheidsdomein geborgd blijft. In specifieke gevallen vraagt de complexiteit van de casus om specifieke regionale behandeling, welke is belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis. We denken hierbij aan casussen met betrekking op nazorg ex-gedetineerden, radicalisering en zedendelicten waarbij goed contact met regionale partijen zoals het Openbaar Ministerie, reclassering en jeugdbescherming essentieel is.

Jeugd en Veiligheid
De integrale aanpak van jeugdoverlast door middel van de Zorg- en Veiligheidstafel werkt. Daarnaast investeren we ook gezamenlijk met de ketenpartners in groepsaanpak, specifiek op bepaalde onderwerpen. Zo zijn we wendbaar en kunnen we snel inspelen op de actuele 'vraag' van de jeugd. We intensiveren de samenwerking tussen de ketenpartners en we versterken de verbindende rol van de gemeente. Samenwerking en een integrale aanpak gelden niet alleen voor de externe partners, maar ook voor de interne organisatie. Het komend jaar wordt de intensieve samenwerking tussen veiligheid en het sociaal domein doorgezet. Met een gezamenlijke aanpak kunnen we vaker en beter inzetten op preventie.

Aanpak van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
Georganiseerde, ondermijnende criminaliteit is op het eerste gezicht vaak niet zichtbaar. Drugslaboratoria, hennepkwekerijen, mensenhandel, witwaspraktijken en vastgoedfraude spelen zich vaak buiten ons gezichtsveld af. Daarom is er ook een landelijke aanpak ontwikkeld om deze vorm van criminaliteit tegen te gaan. Ook in de gemeente Lisse is sprake van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden. We werken daarom intensief en integraal samen met partners als politie, het RIEC en de Belastingdienst met als doel georganiseerde, ondermijnende criminaliteit aan te pakken en om deze zoveel mogelijk te voorkomen. Voor het jaar 2024 zetten we (extra) in op de thema’s drugscriminaliteit, interne en externe awareness en de preventie van jonge aanwas. De (door)ontwikkeling en versterking van de lokale aanpak van ondermijning staan centraal. Een toekomstbestendige aanpak van (ondermijnende) criminaliteit vraagt om het versterken van de preventieve aanpak en de verbinding tussen repressie en preventie. Belangrijke onderdelen van de aanpak zijn werken aan een weerbare samenleving en een weerbare overheid. De afgelopen periode hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van het zicht op ondermijning, de weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie en het integraal aanpakken van casuïstiek. De samenwerkingsstructuren zijn ontwikkeld en de eerste resultaten van die versterking zijn zichtbaar geworden.

Toezicht & handhaving
De politiecapaciteit op straat zal de komende jaren onder druk blijven staan door nieuwe taken en de grote uitstroom door pensioengerechtigden. De post Hillegom is op sterkte qua aantal wijkagenten en er wordt gewerkt met wijkteams.

Door de beperkte capaciteit bij de politie is er een verschuiving van werkzaamheden naar de boa’s. Meldingen zijn intensiever, complexer en er is meer ruimte nodig voor specifieke zaken (o.a.: hangjeugd, ondermijning, verkeerszaken) om deze meer projectmatig op te pakken. De intensieve samenwerking tussen de boa’s en de Meerlanden op het gebied van afval wordt in 2024 in ieder geval gecontinueerd.

In 2023 is het handhavingsbeleid 2020-2023 geëvalueerd en nieuw vierjarig beleid is vastgesteld. Vanuit het handhavingsbeleid, waarin de prioriteiten zijn gesteld, werken we met jaarlijkse handhaving uitvoeringsprogramma’s (HUP). Met toezicht en handhaving op het gebied van bouwen en wonen gaan we verrommeling van het landschap tegen en stimuleren we ruimtelijke duurzaamheid in lijn met de Omgevingsvisie Heerlijk Hillegom 2030. Panden en gronden moeten overeenkomstig de bestemming gebruikt worden en worden gebouwd conform de vergunning. De kwaliteit van deze werkzaamheden is vastgelegd in de VTH-verordening (vergunningverlening, toezicht en handhaving).  

Mediation
Naast het handhaven van regels zoeken we ook samen met betrokken partijen naar oplossingen. Dit doen we onder meer door het inzetten van mediation.

Brandweer
De gemeente Hillegom investeert actief in het verder versterken van de verbinding en samenwerking met de Veiligheidsregio Hollands-Midden. Dit gebeurt op lokaal niveau in de vorm van een jaarlijks brandweeroverleg met post Hillegom en het ondersteunen van wervingsacties voor nieuwe vrijwilligers. Op bestuurlijk niveau is er elk kwartaal een overleg met de directie van de Veiligheidsregio.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Een veilige woon- en leefomgeving voor onze inwoners.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

Het opstellen van het Veiligheidsjaarplan (VJP) op basis van het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2024 - 2027, waarin de concrete maatregelen integraal afgestemd zijn en de doelstellingen van het IVB geborgd.

A2

Hillegom maakt gebruik van mobiel cameratoezicht. Cameratoezicht wordt ingezet om overlast tegen te gaan en de openbare orde te herstellen.

A3

Om de sociale veiligheid te versterken zet Hillegom onder andere in op mediation tussen buurtbewoners; buurtbemiddeling. Na een succesvolle pilot zijn de werkafspraken tussen de woningcorporatie, wijkagent en de mediator bestendigd.

A4

De Algemeen Plaatselijke Verordening wordt juridisch/technisch aangepast, indien noodzakelijk.

A5

Het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) wordt geactualiseerd. Bij ondernemers wordt nagegaan of zij samen met de gemeente en de politie zich willen inzetten om het winkelgebied van Hillegom veiliger te maken en de veiligheidsbeleving te vergroten.

A6

Continuering van de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Dit vindt o.a. plaats door de samenwerking te continueren in de gezamenlijke crisisorganisatie in de Duin- en Bollenstreek. Er is blijvende aandacht voor risico’s en inzet daarop zodat de risico’s beheersbaar zijn en blijven.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Multiproblematiek aanpakken door veiligheid en zorg te combineren.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

B1

De Zorg- en Veiligheidstafel Jeugd is na een succesvolle pilot bestendigd en daarmee een vast onderdeel in de zorg en veiligheid van de jeugd. De Zorg- en veiligheidstafels Jeugd worden voorgezeten door twee gemeentelijke procesregisseurs. Vanuit de Zorg- en Veiligheidstafels is oog voor preventie en wordt een integrale aanpak opgezet met de betrokken partners.
Er wordt daarnaast deelgenomen aan verschillende overlegvormen, waaronder het Zorgnetwerkoverleg en overleggen van uit het Zorg- en Veiligheidshuis. Focus hierbij ligt zowel op het veiligheids- als het zorgaspect, waarbij de interne samenwerking tussen het sociaal domein en Openbare Orde en Veiligheid wordt opgezocht.

B2

Er wordt efficiënt ingezet op zorg en veiligheid wanneer er integraal wordt samengewerkt. Derhalve wordt er zoveel mogelijk ontschot op casusniveau. De procesregisseur van het sociaal domein heeft hier een belangrijke rol in. Interne samenwerking tussen diverse domeinen is van belang en wordt veelvuldig toegepast.

B3

De samenwerking tussen het jongerenwerk, politie en boa's is van belang in het voorkomen van jeugdoverlast. Het jongerenwerk is zowel in het jongerenwerk als op straat actief. Het jongerencentrum vormt een centrale plek voor veel Hillegomse jongeren. Zorgen omtrent jeugdigen worden onder samenwerkingspartners gedeeld, wat kan leiden tot een individuele Zorg en Veiligheidstafel wanneer een integrale aanpak noodzakelijk is.

B4

Deelname aan het Zorgnetwerkoverleg met onder andere woonconsulent Stek, wijkagenten en zorgpartners over bijvoorbeeld zwaardere woonoverlast zaken. Elke partner is vanuit zijn eigen keten verantwoordelijk voor een deel van de aanpak om de problematiek te verminderen. De gemeente heeft regie op dit proces.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Het signaleren, voorkomen en aanpakken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

C1

Signaleren:
- Het uitvoeren van preventief toezicht en integrale controles.
- Het blijvend investeren in awareness intern en extern door middel van trainingen en publiekscampagnes.
- Het in samenwerking met het RIEC actualiseren van ons Ondermijningsbeeld om goed zicht te hebben op de problematiek.

C2

Voorkomen:
- Wanneer voorzien is in de benodigde randvoorwaarden: het inzetten op preventie van jonge aanwas via de implementatie van het project Dealbreakers.
- Het verder versterken van een weerbare samenleving via het houden van publiekscampagnes.
- Het verder versterken van een weerbare organisatie via onder andere de inzet van trainingen (algemeen en op maat gemaakt).
- Het vergaren van meer kennis rond het thema Vastgoed om hier in de toekomst meer op in te kunnen zetten.

C3

Aanpakken:
- Het lokaal oppakken van signalen en het uitlopen van casuïstiek.
- Het waar nodig opwerken van signalen tot een (regionale) RIEC casus.
- Wanneer voorzien is in de benodigde randvoorwaarden: het geven van uitvoering aan het samen met partners opgestelde plan van aanpak drugscriminaliteit (inclusief de verbreding van casuïstiek).

SAMENWERKINGSPARTNERS

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Veiligheidsregio Holland Midden (VRHM)
Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Politie
GHOR
CJG/JGT
Zorg- Veiligheidshuis Hollands Midden
Brijder
Halt
Welzijnskwartier
OM
Jeugdbescherming West
Onderwijs
RIEC

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 16:19:22 met de export van 11/10/2023 15:36:47