Onze inwoners zijn in staat zichzelf te redden en kunnen daarbij rekenen op hulp als ze dat nodig hebben
Dit is onze laatste opgave van de maatschappelijke agenda. We hebben uitgelegd dat de gemeente (pas) ondersteunt als dat nodig is, daarover gaat deze laatste opgave. Als kwetsbare inwoners met eigen kracht of hulp van hun familie en netwerk er niet uitkomen, bieden we natuurlijk hulp en steun. Werk en inkomen, steun bij opgroeien kwamen eerder al aan bod. Deze laatste opgave gaat over de weg vinden naar hulp en een integrale toegang. Die weg moet laagdrempelig, duidelijk en snel zijn. Eenvoudige vragen moeten snel en simpel worden afgehandeld. Bij complexe vragen denken we samen met de inwoner na over wat een passend antwoord is en wie daaraan kan bijdragen. Het is nodig dat (verwijs)systemen goed samen werken zodat onze inwoners niet steeds opnieuw hun verhaal of hulpvraag hoeven te vertellen. De gemeente biedt ondersteuning door algemene en individuele Wmo voorzieningen en werkt samen met gespecialiseerde hulp als dat nodig is. Hulp en ondersteuning is zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig.
Deze opgave heeft relatief veel overlap met opgave 3: Zorg voor elkaar, en opgave 6: Thuis wonen. Ontwikkelingen en activiteiten die bij die opgaven genoemd zijn worden hier niet nog een keer opgenomen, maar dragen wel bij aan onderstaande ambities.
Trends en ontwikkelingen
De organisaties die actief zijn in deze opgave hebben, door de huidige arbeidsmarkt, vaak moeite vacatures te vervullen. Dit vraagt om extra aandacht. Uiteraard is het uitgangspunt om de ambities te gaan realiseren, maar door de krapte op de arbeidsmarkt willen wij wel dit knelpunt signaleren omdat het mogelijk consequenties kan hebben voor de haalbaarheid.
Sociale kaart Hillegom
Een goed ingerichte en juist functionerende sociale kaart helpt professionals om inwoners verder te helpen naar de juiste zorg en voorzieningen, vanuit dezelfde informatiebron. Een sociale kaart draagt bij aan het verlagen van de kosten voor het sociaal domein, omdat inwoners beter geholpen kunnen worden naar voorliggende voorzieningen. Het is niet een zelfstandige maatregel. Het is één van de vele maatregelen om de verschuiving van zwaardere naar lichtere vormen van hulp te maken. De integrale toegang, Voor Ieder 1, gaat dit monitoren. We zorgen dat eerste opzet van de sociale kaart (door)ontwikkeld wordt en dat het (technische en inhoudelijk) beheer belegd is.
In de Maatschappelijke agenda Hillegom: Leven Lang Meedoen staan de meerjarige ambities en acties benoemd:
Onze ambitie: wat willen we bereiken?
Inclusie:
Wat gaan we doen?
|
---|
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Inwoners weten de weg te vinden naar hulp als zij die nodig hebben |
---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||
A1 | We bouwen verder aan een laagdrempelige integrale toegang. | |||
A2 | De sociale kaart gaat in 2024 een plek krijgen binnen de reguliere taken wonen, zorg en welzijn. | |||
A3 | In 2024 vindt doorontwikkeling van de digitale sociale kaart plaats. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Inwoners die het nodig hebben krijgen snel en eenvoudig de juiste hulp |
---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||
B1 | We gaan verder met het ontwikkelen van algemene en collectieve voorzieningen voor mensen met behoefte aan ondersteuning. Daarbij richten we ons in eerste instantie op onze oudere inwoners. | |||
B2 | We bouwen verder aan goede (afwegings)kaders zodat inwoners geen onnodige of te dure hulp krijgen. Preventieve voorzieningen worden zoveel als mogelijk ingezet. | |||
B3 | Bij de inzet van ondersteuning wordt het netwerk betrokken voor een duurzaam resultaat. Voor jeugdigen verwijzen we waar nodig naar gespecialiseerde jeugdhulp. | |||
B4 | We onderzoeken of we een deel van het huidige maatwerk naar meer algemene voorzieningen kunnen verschuiven | |||
B5 | Bij het maken van het Uitvoeringsprogramma Hulp bij Meedoen overleggen we met samenwerkingspartners en maatschappelijk middenveld over algemene voorzieningen |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Inwoners die hulp nodig hebben zijn tevreden over het resultaat van de hulp |
---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||
C1 | We laten de clienttevredenheid meten |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Veilig kunnen leven |
---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||
D1 | We voeren de regiovisie voor de aanpak en bestrijding van huiselijk geweld en kindermishandeling uit. |
SAMENWERKINGSPARTNERS
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
Bureau Leerrecht (onderdeel van Holland Rijnland) | Huisartsen |